UCHYB - różnica pomiędzy wskazaniami wodomierza głównego a sumą wskazań (zużyć wody) liczników lokalowych.
PRZYCZYNY POWSTAWANIA UCHYBU:
Niedokładność wodomierzy - wodomierze, jak każde urządzenia pomiarowe, mierzą przepływ wody z określoną dokładnością. Dopuszczalny błąd dla wodomierzy do zimnej wody wynosi ±2 proc., ale w przypadku małego przepływu wody błąd wzrasta do ±10 proc. Odpowiednie wartości błędów dla wodomierzy wody ciepłej wynoszą ±3 proc. i ±5 proc. Oznacza to, iż po uwzględnieniu błędów pomiarowych, błąd uchybu może w niekorzystnym przypadku wynosić nawet 10 proc. Natomiast przy przepływie wody poniżej pewnej granicy wodomierz może w ogóle nie wykazuje poboru! Trzeba też dodać, że niektóre wodomierze wskazują stan zużycia wody z dokładnością do 1 m ³, przy odczycie kilkuset wodomierzy na budynku może to powodować błędy w granicy kilkudziesięciu m ³. Można stwierdzić, że niedokładność pomiarów wodomierzy jest główną przyczyną powstawania ,,uchybu’’.
Drobne awarie, nieszczelności – jak wykazaliśmy powyżej wodomierze mogą z dużą niedokładnością bądź wcale nie wskazywać małych przepływów wody. Co to oznacza? Mianowicie to, iż np. drobne przecieki, kapania z kranów, spłuczek nie są wykazywane na licznikach lokalowych, natomiast jak najbardziej są wykazywane na bardziej dokładnym ,,liczniku głównym”.
Większe awarie na instalacji c.w., z.w., c.o. – awarie powstające na instalacjach w częściach wspólnych również przyczyniają się do powstawania uchybu. Pomimo to, iż występują rzadko niestety poprzez swoją intensywność (np. podczas rozszczelnienia się instalacji c.w. w ciągu godziny można bezpowrotnie stracić kilka metrów sześciennych wody, która oczywiście na liczniku głównym będzie wykazana) w istotny sposób wpływają na wielkość uchybu.
Kradzieże wody – nie da się inaczej nazwać oszustw których dokonują lokatorzy w celu zminimalizowania wskazań liczników lokalowych, tutaj inwencja mieszkańców jest ogromna poczynając od ,,skapywania” (nieszczęsna niedokładność wodomierzy) czyli podstawiania pod kran misek, wiaderek i ,,zbierania” w ten sposób po kropelce wody (dziennie do kilkudziesięciu litrów!), poprzez próby hamowania liczników (np. różnego rodzaju magnesy) po wymyślne instalacje, obejścia (np. podłączenie umywalki poza licznikiem). Niestety skala tego zjawiska jest trudna do oszacowania. Jednakże sądząc po ilości ujawnionych przypadków z pewnością mała nie jest.
JAK SIĘ BRONIĆ PRZED UCHYBEM?
Zarówno Zarządy Wspólnot Mieszkaniowych jak i my jako administrator staramy się przeciwdziałać powstawaniu uchybu. Przede wszystkim w momencie konieczności wymiany wodomierzy (legalizacja ważna 5 lat) staramy się aby nowe liczniki zakładane w lokalach posiadały odpowiednią klasę (im. wyższa tym mniejsze błędy we wskazaniach ale też niestety wyższa cena), staramy się przeciwdziałać kradzieżom montując na wodomierzach odpowiednie zabezpieczenia (np. paski antymagnetyczne wykrywające użycie magnesów), w czasie odczytów sprawdzane są plomby.
Niestety musimy mieć świadomość, iż całkowite wyeliminowanie uchybu jest praktycznie niemożliwe. Pozostają tylko starania o jak największe minimalizowanie tego zjawiska.